Skilsmässor

 

Sverige har den högsta procenten på skilsmässor i världen.

Varför?

 

Enligt statistik och undersökningar så har Sverige blivit mer jämställt och en kvinna är inte lika beroende av en man eller annan försörjning som hon var förr i tiden.

Nu finns förskolor bland annat, då behöver inte kvinnan stanna hemma, och vara hemmafru, som det kunde vara förr i världen.

Kvinnan var hemma med barnen, lagade mat och städade huset. Mannen tjänade pengarna och ”hade hand om sovrummet”.

Men det är 50 år sedan, vi lever i 2000-talet och människor ifrågasätter skilsmässor.

 

En kvinna ska ha ett jobb som vilken annan människa som helst. Hon ska tjäna sina egna pengar och ska inte behöva en man/kvinna för pengasyfte.  Det ska inte finnas några debatter om jämställdhet, det ska vara en självklarhet. Vi ska inte behöva ha ett feministiskt parti som stödjer jämställdhet, det ska vara en självklarhet.

Varför kan inte vi på 2000-talet gå framåt och behandla könen lika?

 

Sedan är det inte en självklarhet att kunna skilja sig.

I vissa länder har kvinnor tyvärr mindre rättigheter än män, att bestämma över deras egna liv, och kan därmed kan där med inte ta ut en skilsmässa.

Indien är ett gott exempel på tvångsgifte, och har därmed den lägsta procenten i världen på skilsmässa, kanske på grund utav att många tjejer och killar gifts bort i ung ålder, då de inte har rättigheter att ta egna beslut.

 

Förr i världen var det en självklarhet att gifta sig, och det har funnits med i de flesta kulturer under en lång tid. Men världen är påväg framåt, och jämställdheten mellan kvinnor och män höjs.  Men vi är inte där än.

Vi är inte längre beroende av en partner för pengasyfte, vi blir nyfiknare, äventyrligare och många är kanske inte intresserade av giftermål.

Självklart förstår jag de människor som ser giftermål som "en stor händelse i livet" och jag respekterar det. Men sedan tycker jag att de kan försöka respektera de som faktiskt inte vill gifta sig, de som vill ha ett "vanligt förhållande".

Jag är själv ett "skilsmässobarn" och jag kan med handen på hjärtat säga att jag aldrig hade velat se mina föräldrar bli ihop igen. Människor skiljer sig av en anledning, och blir sedan starkare. 

För mig är ett giftermål bara ett pappersbevis på ett livslångt förhållande, med vissa regler. Men tycker även att det är jättevackert att kolla på bröllop, och jag förstår varför vissa människor vill gifta sig. 

Men hur kan människor inte förstå att en stor del av skilsmässorna beror på självständighet och jämställdhet.

Vi lever inte på 30-talet och det är inte skamligt att inte gifta sig.


Kommentarer

Skriv:

Vad heter du:
Lägga i minnet?

Din mejl: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad ville du?:

Trackback